NEWTON też był uczniem

NEWTON TEŻ BYŁ UCZNIEM

program akademickiego wsparcia szkolnego ruchu naukowego

 
Cel ogólny projektu:
Wzrost wiedzy i umiejętności uczniów liceów ogólnokształcącychwojewództw lubuskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego wzakresie nauk matematyczno-przyrodniczych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). 
 
Cele szczegółowe projektu:
• rozbudzenie zainteresowań naukami matematyczno-przyrodniczymi orazinformatycznymi
• rozwinięcie interdyscyplinarnego podejścia do przedmiotówmatematyczno-przyrodniczych oraz informatycznych,
• wdrożenie modelu intensywnej współpracy liceów ogólnokształcących zwyższymi uczelniami 
 
 
IDEA PROGRAMOWA
 
Zajęcia będą odbywały się według specjalnie opracowanego przez specjalistów z czterech Wydziałów UAM nowatorskiego programu, którego podstawową cechą będzie spójne, interdyscyplinarne i przekrojowe ujęcie tematów łączących nauki matematyczno-przyrodnicze i informatyczne. Podstawą programu zajęć będą: obserwacja, eksperyment oraz modelowanie komputerowe. Celem programu będzie rozwijanie myślenia twórczego, krytycznego, zdolności analizowania i prezentowania własnych wyników i obserwacji.
 
Kluczowym punktem programu będą pięciodniowe letnie warsztaty „Jestem naukowcem” prowadzone w czasie wakacji szkolnych po pierwszej i po drugiej klasie. Warsztaty odbywać się będą na Uniwersytecie z dostępem do znakomicie wyposażonych laboratoriów, pracowni komputerowych, bibliotek itd. Warsztaty „Jestem naukowcem” skoncentrowane na wybranym zagadnieniu naukowym będą prowadzone metodą projektu i umożliwią uczniowi aktywne uczestnictwo we wszystkich etapach charakterystycznych dla pracy naukowej:
 
- sformułowanie problemu,
- poznanie podstaw merytorycznych,
- poznanie podstaw teorii eksperymentu,
- sformułowanie hipotez,
- projektowanie eksperymentu,
- przeprowadzenie eksperymentu,
- analiza wyników (w tym obróbka komputerowa),
- prezentacja wyników,
- dyskusja.